Pirelli Grusdäck GM

GM är pirellis grusdäck för historiska rallybilar. Mönstret har blivit optimerat för att användas såväl på torrt som fuktigt, blött eller rent av lerigt underlag beroende på gummiblandning. Den stora styrkan med GM är däckets mångsidighet. Det unika asymmetriska mönstret har både bra styrgrepp och broms- / drivgrepp i alla väderlag i användning av rätt gummiblandning.

GM4 används när det är torrt, perfekt för högt tempo på packade eller hårda grova underlag, där däcket körs i hög temperatur.

GM6 används istället när det är blöta vägar när temperaturen är lägre, medan GM8 hävdar sig extra väl när det är rent av lerigt och låga temperaturer.

Storlek Blandning Diameter Total Bredd Bredd Mönster Omkrets Bredd Fälg Underlag Blött Underlag Fuktigt Underlag Torrt
165/80-13 GM4-GM6-GM8 600 163 135 1885 5,5 8 6 4
185/70-13 GM4-GM6-GM8 600 180 160 1885 5,5 6 6 4
185/70-15 GM6-GM8 640 203 160 2015 6,5 8 8 6

Gummiblandning: GM4 Medium – GM6 – Soft – GM8 Super Soft

Däcktemperatur
Däcktemperaturen uppmätt på mönsterbanan är ett mycket bra verktyg att använda när man skall bestämma gummiblandning, samt bilens inställning såsom camber och toe. Pirelli rekommenderar att man mäter temperaturen på tre olika ställen: insida, mitten och utsida av mönsterbanan. Snittvärdet man får bör överensstämma med tabellen nedan. Dessutom bör inte temperaturen i mitten och utsidan skilja mer än 20°, och skillnaden mellan fram och bakaxel bör inte överstiga 25°. Om det är så att det skiljer rekommenderas en annan gummiblandning, alternativt att man ser över bilens geometri.

Däcktryck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar. Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 2.02.5 bar.
Kallt däcktryck varierar för att kunna bibehålla det varma däcktrycket, beroende på om däcket förvärms eller används kallt. Förvärmda däck kan startas på lite lägre däcktryck, beroende på hur pass mycket det förvärms.