Pirelli Grusdäck K

K är däcket de flesta pratar om när de säger “Pirellis grusdäck”. Ett av de mest populära däcken som går på grusrallyn runt om i världen. Perfekt för våra svenska vägar. Anmärkningsvärd styrprecision och grepp i styrning samt driv och bromsning framför allt på snabba vägar, även vid lite sämre underlag. Den hårda förstärkta stommen och det kompakta mönstret garanterar bra stabilitet, speciellt i snabba svängar med långvarig påfrestning på däcket. Såväl sidor som slitbana är förstärkt, för att i allra största grad kunna stå emot punkteringar. För de allra mest krävande vägarna så finns det även en extra förstärkt variant, dock enbart i 205/65-15.

Det asymmetriska mönstret har inre driv- och bromsklackar för att möjliggöra så hög hastighet som möjligt, medan ytterdelen av slitbanan genererar högt styrgrepp – även när farten är hög.

Finns i olika gummiblandningar beroende på underlag och temperatur. Se tabell nedan för mer information!

Storlek Blandning Diameter Total Bredd Bredd Mönster Omkrets Bredd Fälg Underlag Blött Underlag Fuktigt Underlag Torrt
165/70-15 K4-K6 610 171 150 1915 5,5 6 6 4
175/70-15 K4-K6 625 191 165 1965 6,5 6 6 4
185/70-15 K4-K6-K8 635 199 165 1995 6,5 8 6 6
195/70-15 K2-K4-K6 650 203 180 2045 6,5 6 6 4/2
205/65-15 K2-K4-K6-K8-K4R 650 220 180 2045 7 6/8 6 4/2

Gummiblandning: K2 Hard – K4 Medium – K4R Medium Reinforced – K6 Soft – K8 Super Soft

Däcktemperatur
Däcktemperaturen uppmätt på mönsterbanan är ett mycket bra verktyg att använda när man skall bestämma gummiblandning, samt bilens inställning såsom camber och toe. Pirelli rekommenderar att man mäter temperaturen på tre olika ställen: insida, mitten och utsida av mönsterbanan. Snittvärdet man får bör överensstämma med tabellen nedan. Dessutom bör inte temperaturen i mitten och utsidan skilja mer än 20°, och skillnaden mellan fram och bakaxel bör inte överstiga 25°. Om det är så att det skiljer rekommenderas en annan gummiblandning, alternativt att man ser över bilens geometri. Se tabell nedan för mer information.

Däcktryck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar. Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 2.02.5 bar.
Kallt däcktryck varierar för att kunna bibehålla det varma däcktrycket, beroende på om däcket förvärms eller används kallt. Förvärmda däck kan startas på lite lägre däcktryck, beroende på hur pass mycket det förvärms. Se tabell nedan för mer information.