Pirelli Grusdäck KM

 

KM är ett däck som bygger på K, men mer anpassat för vått eller lerigt underlag. Mönstret är med lite större mellanrum för att det skall betta så mycket som möjligt. Däcket är mindre styvt än K just för att det skall sätta sig så bra som möjligt på mjukt underlag.

Storlek Blandning Diameter Total Bredd Bredd Mönster Omkrets Bredd Fälg Underlag Blött Underlag Fuktigt Underlag Torrt
195/70-15 KM6 650 203 170 2045 6,5 6 6
205/65-15 KM4-KM6 650 215 170 2025 7  6 6 4

Gummiblandning: KM4 Medium – KM6 Soft

Däcktemperatur
Däcktemperaturen uppmätt på mönsterbanan är ett mycket bra verktyg att använda när man skall bestämma gummiblandning, samt bilens inställning såsom camber och toe. Pirelli rekommenderar att man mäter temperaturen på tre olika ställen: insida, mitten och utsida av mönsterbanan. Snittvärdet man får bör överensstämma med tabellen nedan. Dessutom bör inte temperaturen i mitten och utsidan skilja mer än 20°, och skillnaden mellan fram och bakaxel bör inte överstiga 25°. Om det är så att det skiljer rekommenderas en annan gummiblandning, alternativt att man ser över bilens geometri.

Däcktryck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar. Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 2.02.5 bar.
Kallt däcktryck varierar för att kunna bibehålla det varma däcktrycket, beroende på om däcket förvärms eller används kallt. Förvärmda däck kan startas på lite lägre däcktryck, beroende på hur pass mycket det förvärms.