Pirelli Grusdäck XR

För väldigt ojämna vägar eller på mixade off/on-roadsträckor så är XR ett bra val. Passar dessutom bra på hårda, kompakta och grova vägar. Tack vare den interna strukturen, speciellt designad för enkel styrning och bra tålighet mot påfrestningar, så tål det här däcket hårda smällar mycket bra. Mönstret och sidorna är designade för att stärka däckets struktur och därmed bibehålla däckets integritet även under hårda påfrestningar.

Det symmetriska mönstret ger bra och pålitlig stabilitet på rena och grova underlag. Däremot är det inte bra styrgrepp på löst eller sandigt underlag, på grund av det täta mönstret. Slitagemässigt håller däcket mycket länge.

Storlek Blandning Diameter Total Bredd Bredd Mönster Omkrets Bredd Fälg Underlag Blött Underlag Fuktigt Underlag Torrt
205/65-15 XR5-XR7 650 220 175 2045 7 7 7 5
225/55-15 XR5 645 222 195 2025 7 5

Gummiblandning: XR5 Medium – XR7 Soft

Däcktemperatur
Däcktemperaturen uppmätt på mönsterbanan är ett mycket bra verktyg att använda när man skall bestämma gummiblandning, samt bilens inställning såsom camber och toe. Pirelli rekommenderar att man mäter temperaturen på tre olika ställen: insida, mitten och utsida av mönsterbanan. Snittvärdet man får bör överensstämma med tabellen nedan. Dessutom bör inte temperaturen i mitten och utsidan skilja mer än 20°, och skillnaden mellan fram och bakaxel bör inte överstiga 25°. Om det är så att det skiljer rekommenderas en annan gummiblandning, alternativt att man ser över bilens geometri.

Däcktryck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar. Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 2.02.5 bar.
Kallt däcktryck varierar för att kunna bibehålla det varma däcktrycket, beroende på om däcket förvärms eller används kallt. Förvärmda däck kan startas på lite lägre däcktryck, beroende på hur pass mycket det förvärms.