Pirelli ASW4-1

Pirelli ASW4-1

    Asymmetriskt mönster med olika Höger- och Vänster sida. Idealt för både snötäckt såväl som isigt underlag.
    • Karraktären på ASW4 däcket skiljer sig lite mot de klassiska V-mönstrade. Detta däck ger högre sidostabilitet och fungerar väldigt bra på 4wd samt RWD. Men, det finns även de som anser detta däck som det bästa även för FWD. Däcket har visat sig tåla lite sämre underlag än de V-mönstrade däcken.

 

    Pirelli vinterrallydäck har patenterad dubbningsteknik där dubben vulkas in när däcket produceras. Detta för att ge oslagbar hållbarhet! Däcket finns med utstick på 7- eller 8mm. 7mm är för dig som vill ha lång livslängd och 8mm för dig som vill ha det snabbaste! I bra förhållande rekommenderas 8mm utstick även för dig som vill ha bra livslängd. 8mm utstick är “alltid” snabbare!
    Däckdata:
      •            – Dubbutstick 7- eller 8mm
                   – 145/85-16 för fälg 5 till 6tum
                   – Slitabanebredd 110mm
                   – Vikt ca 9,5kg
        •            – Diameter 650mm

      Däcktemperatur

På vintern är det inte helt enkelt att ge rekommendationer gällande däckets rekommenderade arbetstemperaturer. Generellt sett bör man hålla däcket svalt för att därmed minska rörelser i gummit. Däcken kan överhetta om man överkör dem och det resulterar i dubbar som börjar röra sig som i sin tur kan leda till att dubbar slits loss från slitbanan.

När bra vinterförhållande råder kan man med gott samvete köra med långt utstick (8mm) utan att behöva “ta det lugnt” för att spara däcken. Skulle man känna att instyrningen blir sämre och/eller bakändan släpper lättare i svängarna är detta ett tecken på att dubben har börjat röra sig (“fadar”).

Det är viktigt att ha koll på hjulets fjädringsväg så att de höga däcken inte tar i skärmarna eller hjulhusen. Gör de det så kan man snabbt förlora mycket dubbar och skada bilens plåt.

Normalt kör man raka hjul på vintern eller ytterst lite camber. Detta för att sprida bilens tyngd på alla dubbar. Förlorar du mycket dubb på insidan eller utsidan bör man undersöka om däcket tar i någonstans eller ändra hjulinställningen.

Däcktryck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar (mäts strax efter målgång på en specialsträcka). Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Men generellt sett ger lägre däcktryck bättre “traction” (drivgrepp). Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 1.82.2 bar.
Kallt däcktryck varierar för att kunna bibehålla det varma däcktrycket, beroende på om däcket förvärms eller används kallt. Förvärmda däck kan startas på lite lägre däcktryck, beroende på hur pass mycket det förvärms. Slitbanan ska hållas sval medan stomme och fälg uppnår tävlingstemperatur även på vintern.