rally

Vinterdäck

Pirellis vinterrallydäck är de enda tävlingsdäck i världen med vulkade dubbar. Den patenterade vulkningstekniken ger däcket oslagbart grepp på snö och is.

Grusdäck

Pirellis grusdäck går under namnet Scorpion och är gjorda för att vara snabbast i världen, oavsett vilket väglag som gäller.

Asfaltsdäck

Genom att ta teknologi utvecklad inom Formel 1 och applicera det på rallydäck så är Pirellis asfaltsdäck snabbast i världen.

vinterdäck

med patenterad teknik

Pirelli tillhör toppen när det gäller produktion av vinterrallydäck (isdäck) och den patenterade dubbningstekniken där dubbar vulkas in i däcket under produktionen ger oslagbar hållbarhet.

Detta har gett Pirelli en fördel mot sina konkurrenter och gör att dubben sitter kvar längre även om den har ett långt utstick.

Pirelli WRC J 205/65-15 är idag enhetsdäck i Rally VM och Pirelli WJ 185/65-15 används som enhetsdäck i Junior VM.

J-däcket är rotationsbestämt, höger/vänster, optimerat för 4wd med både utmärkt driv- och styrgrepp.

WJ-däcket har insida och utsida men är inte rotationsbestämt, optimerat för 2wd med oslagbart drivgrepp.

Nyhet för 2023 är Pirelli WJ 205/65-15 som tillverkas med 9mm utstick. Däcket är optimalt för större bilar när vinterförutsättningarna är goda och specialsträckorna körs en gång.

Pirelli WRC J 205/65-15 kan fås med 7- eller 8mm utstick där 7mm lämpar sig för hårt underlag där specialsträckor körs mer än en gång eller man har högt startnummer. 8mm för bättre underlag eller när det är lösare/snöigare. Är det bra vinterväglag är det alltid snabbare med 8mm utstick i början av startfältet.

Pirelli WJ 185/65-15
kan
fås med 7- eller 8mm utstick där 7mm lämpar sig för hårt underlag där
specialsträckor körs mer än en gång eller man har högt startnummer. 8mm
för bättre underlag eller när det är lösare/snöigare. Är det bra
vinterväglag är det alltid snabbare med 8mm utstick i början av
startfältet.

Pirelli WJ 205/65-15 görs endast med 9mm utstick och läpar sig inte för stenhårt underlag men är oerhört snabbt i bra rallyförhållande t.ex när man har lågt startnummer.

Se senaste prislistan här:

grusdäck

snabbast oavsett underlag

Pirellis grusrallydäck är gjorda för att vara snabbast i världen oavsett underlaget och därför finns det också alternativ beroende på vilken typ av applikation eller underlag som väntar på sträckan du har framför dig.

Scorpion K

Pirellis K däck utvecklas fortlöpande men ser fortfarande i stort sett likadant ut som när det lanserades för många år sedan.

Senast att uppdateras (sommaren 2021) var K6 185 och K6 205 som fick nytt material i slitbanan. Däcket är vinnarens val i allt från DM-sprint till WRC.

Däcket finns endast i 15 tum men ända från 165 till 205-bredd. Gummiblandningen 6 (K6) är Soft och bästa allrounddäcket och går att få i alla dimensioner. Det allt mer populära 8 (K8) Supersoft säljs endast i 185 och 205 dimensionerna.

 Däcket har utmärkt grepp i alla leder och ger oslagbart grepp långt ner i slitbanan till skillnad från de flesta (alla?) konkurrenter.

Däcket är också oerhört stryktåligt och detta bevisas om och om igen varje år.

Scorpion GM

GM däcket togs fram först och främst med fokus på Historiskt Rally. Däcket görs i 165/80-13, 185/70-13 och 185/70-15 och passar de flesta historiska rallybilarna.

Skillnaden på GM och K är främst på driv och bromsgreppet som är mer distinkt på GM medan sidogreppet är aningen sämre på GM i jämförelse med K. Egenskaperna gör sig väldigt bra på onotade tävlingar. GM däcket är också lite grövre i mönstret och kan därmed användas med fördel de riktigt kletiga och blöta tävlingarna!

Däcket görs i två gummiblandningar 6 (GM6) Soft och 8 (GM8) Supersoft

asfaltsdäck

teknik från f1

Teknologin Pirelli utvecklat och finputsat på i Formel 1 sedan 2011 letar sig vidare till rallydäcken!

Pirellis vinnardäck för asfalt, RA (RK), har den senaste FIA-homologeringen och är utformat med två längsgående skåror som möjliggör säkrare körning även i blött underlag. Skårorna är förlagda till insidan av slitbanan för att ge effektivare grepp och minska risken för vattenplaning.

Däcket uppdateras fortlöpande och är vinnarens val i både ERC som WRC. I Europa ses Pirellis asfaltsdäck som nr. 1 av de flesta! Just nu uppdateras fler och fler storlekar från RK till RA där man förfinat mönstret och stommens uppbyggnad ytterligare.

Däcket finns i en rad dimensioner och gummiblandningar där vi främst
lagerför RA/RK 7 Soft och 7+/W7 Supersoft. Populära dimensionen 235/40-18 görs även i RA9 Ultrasoft för de som vill ha bra grepp även när det är kallt.

För våta förhållande har Pirelli tagit fram RW mönstret som finns i
16, 17 och 18 tum medan 15 tum har kvar det klassiska och mycket välbeprövade N-mönstret.

Kontaktuppgifter

Har du frågor kring Pirelli eller kör du kanske annat fabrikat idag och är intresserad av ett samarbete? Vi inleder gärna en dialog med nya förmågor och talanger oavsett om du kör bana eller karvar dig fram genom rallyskogen.

Pirellis svenska motorsportagentur förvaltas sedan Mars 2017 av A. Åbergs Bil & Import AB

A. Åbergs Bil & Import AB har sedan starten 2008 arbetat med webshopen Apex.se där man utöver tävlingsdäck kan hitta det mesta man kan tänkas behöva för sitt motorsporttävlande.

PSport.se by Apex.se

Copyright © 2021. All rights reserved.