När GT4 Scandinavia hade sin premiärtest på Mantor var det minst sagt svalt. Men när väl tävlandet kom igång levererade de 16 förarna tighta och spännande race varje deltävling.
De två ekipage som dominerat GT4 scenen i mästerskapet under några säsonger skulle göra upp om det än en gång. Toyota Gazoo Sweden med Proförare Emil Skärås och AM-förare, tillika teamchef, Hans Holmlund vann mästerskapet för andra gången och regerande mästarna, Daniel Roos/Erik Behrens i ALFAB McLaren, fick nöja sig med andraplatsen.
I premiären på Mantorp var det ALFAB som var snabbast, man hade sedan inte riktigt rätt speed nere på kontinenten när deltävlingarna på Paul Ricard och Spa Franchorchamp avgjordes. Där var det istället Toyotagrabbarna som tog över initiativet och efter en väldigt tight tävling på Rudskogen komma i ett bra utgångsläge till finalen på Anderstorp. Väl i Anderstorp visade sig vädergudarna på den blöta, eller rättare sagt, extremt blöta sidan där varenda körd meter blev fuktig! Toyotan kördes utan misstag och med riktigt bra kräm under huven kunde man säkra mästerskapet ganska ohotat.
Grattis Toyota Gazoo Racing!
Den andra klassen som körs med två AM-förare blev också väldigt jämn. Segrare blev Håkan Ricknäs och Calle Ward i sin läckra blå AMG Mercedes. Under hela säsongen var man extremt jämna med Race Team Gelleråsens förare Gustav Bard och Patrik Skoog. Fram till Race 2 i näst sista deltävlingen på Rudskogen hade man tagit vartannan raceseger men här tog det roliga slut efter en startkrasch och därmed noll poäng. Till finalen kom man med en mikroskopisk chans till seger men stabil körning av Ricknäs/Ward ledde till dubbelseger och därmed klart guld i klassen.
Grattis Team RMS!
Mästerskapet är fortfarande i sin linda och alla inblandade ser potentialen till större startfält och högre status. I vinter väntar mer jobb för promotor Robert Björkman och man fortsätter satsa på en Skandinavisk serie även 2024 där det preliminärt väntas besök i tyska DTM-serien om allt går i lås!