Pirellis motorsportverksamhet i Sverige nådde under 2023 nya höjder. Fler än någonsin valde att sko sin tävlingsbil med Pirellisulor och mantrat “Power is nothing without control” kunde anas från team till team på serviceplatserna runt om i Sverige!
I Rally-SM skörde Pirelli större framgångar än vad vi sett sedan nuvarande agent tog över 2017! 4 av 6 guld har Pirelli tagit innan men hela 13 av 18 medaljer var nytt rekord när tabellerna summerades.
I den tunga klassen var Pirellis dominans påtaglig. Hela 12 av 15 bilar valde att satsa på däck från den Italienska tillverkaren och inte sällan var slutresultatet i deltävlingarna topp 5 på Pirelli.
Det var en säsong som slog rekord även på det sportsliga planet, aldrig förr hade nutidens stjärnor mönstrats i samma bilklass med liknande förutsättningar som i år! Tempot har varit högt, väldigt högt och kanonerna PG Andersson, Patrik Flodin och Fredrik Åhlin gjorde ingen i publiken besviken när de gjorde upp om kungakronan för året. Till sist var det en ganska klar seger för Patrik Flodin och kartläsande Göran Bergsten när konkurrenterna körde bort sig under resans gång!
4wd Övriga togs hem av den mycket sympatiska Robert Andersson med Jesper Samuelsson till höger. Paret inledde med seger i Lima och fortsatte sedan på det spåret under året och knep segern även dem med ganska bra marginal till slut. I denna klass utmanade nykomlingen (comebackande) Kim Nyden allt mer mot slutet av säsongen så här har vi en att se upp med 2024!
Den internationella 2wd klassen har präglats av ungdomlig “speed” de senare åren och denna gången var det Isak Reiersen som efter tidigare SM-medalj i klassen nu steg in som guldfavorit. Isak levde upp till förväntningarna och kunde med kartläsande Lucas Karlsson ta ett solklart Guld. Utmanaren i klassen var Patrik Hallberg med John Stigh till höger som skulle stå för störst motstånd. Hallberg hade dock oturen att inleda med ett motorras i Lima och hamnade direkt i ett jobbigt läge i tabellen. Men silver blev det till unge Hallberg som troligen inte gjort sitt i denna klass riktigt ännu!
I 2wd klassen, den alltid så sevärda “folkets klass” var det många om budet redan från start. Flera föll ifrån under resans gång men den alltid så säkra duon Karlsson/Larsson i sin röda Volvo 940 ledde fram till sista sträckan i finalen där Mattias Adielsson (ej Pirelli) lyckades klämma sig förbi. Så ännu ett försmädligt SM Silver till Emil Karlsson som nu har hela 6st (!). På bronsplatsen kom en lite mer ny bekantskap, det var nämligen Johan Lundqvist i sin lite mer udda Citroen som fick den äran att med kartläsaren Erik Gustafsson kliva upp på pallen. Detta efter en inte allt för enkel resa under året där man som bäst tog en 2:a plats under året.
Längst bak hittar vi standardbilarna och där gratulerar vi Jan “JanJan” Johansson och kartläsare Christian Olsson till en silvermedalj. Grabbarna stred in i det sista för guldet men fick ge sig pga särskiljning så närmre guldet kommer man inte!
Rally SM har ju även körts i sprintformat under 2023. Det har varit ett mästerskap på asfalt och ett på grus. I asfaltsdelens 2wd klass var det en knallhård fight från första sträcka hela vägen till slutmålet sista tävlingen mellan Eslövs Simon Andersson och regerande mästaren Hörbys Joacim Kristiansson. Det var dock allt som oftast Simon som var strået snabbare i sin moderna Rally4 Clio och kunde plocka med sig guldmedaljen hem till AM Elteknik Rallyteam!
Asfalts SM:s 4wd klass vanns av teamägaren Stefan Kristensson, Team SKÅAB. Stefan körde på olika däckfabrikat under året. Tvåa i sin första R5 säsong kom en av GK Door Team Swedens frontfigurer, Micael Jakobsson.
I Sprint SM på grus var det topp 5 i 4wd klassen på Pirelli och allra snabbast var Jonas Åkesson med Maja Bengtsson till höger från Team Nybe. 2wd klassen vanns av Mattias Adielsson (ej PIrelli) och på tredje plats hittar vi Emrik Smedberg som fick med sig en bronsmedalj!
Nu blickar vi framåt och nya männsikor ska ta över driften av Rally SM i SBF:s regi. Spännande!